Tukea ja valmennusta esimiestyön kehittämiselle
Coachingin keskeisenä tavoitteena on saada valmennettava pohtimaan omaa persoonaansa työyhteisössä ja sen jäsenenä, tutkimaan toimintatapaansa, työn keskeisiä sisältöjä, haasteita ja tavoitteita
- Valmennettava, coachattava voi olla ylimmän johdon edustaja, esimies tai avainhenkilö, jonka työpanoksella ja suorituskyvyllä on paljon merkitystä organisaatioin menestykselle
- Coachin tehtävä on saada valmennettava miettimään uusia näkökulmia, menettelytapoja ja niiden soveltamista työhön
- Tavoitteena on tuoda innovatiivisuutta työyhteisön toimintaan, parantaa vuorovaikutusta ja viimekädessä työn laatua sekä tulosta
- Coaching ei ole kertaluoteista opetusta, eikä myöskään valmiiden ratkaisujen tarjoamista valmennettavalle
- Coach ei toimi konsultin roolissa
- Coaching –prosessissa keskeisintä on luottamuksellinen, avoin vuorovaikutus coachin ja valmennettavan välillä
- Keskustelun avulla työhön liittyvät erilaiset asiat ja tapahtumat tehdään näkyviksi ja ne käsitteellistetään, puretaan ja analysoidaan
- Etsitään yhdessä uusia toimintatapoja; ’lamppu syttyy valmennettavan päässä’ – ja kun näin tapahtuu, on valmentaja onnistunut omassa roolissaan