coaching
coaching

Coaching

Tukea ja valmennusta esimiestyön kehittämiselle

Coachingin keskeisenä tavoitteena on saada valmennettava pohtimaan omaa persoonaansa työyhteisössä ja sen jäsenenä, tutkimaan toimintatapaansa, työn keskeisiä sisältöjä, haasteita ja tavoitteita

  • Valmennettava, coachattava voi olla ylimmän johdon edustaja, esimies tai avainhenkilö, jonka työpanoksella ja suorituskyvyllä on paljon merkitystä organisaatioin menestykselle
  • Coachin tehtävä on saada valmennettava miettimään uusia näkökulmia, menettelytapoja ja niiden soveltamista työhön
  • Tavoitteena on tuoda innovatiivisuutta työyhteisön toimintaan, parantaa vuorovaikutusta ja viimekädessä työn laatua sekä tulosta
  • Coaching ei ole kertaluoteista opetusta, eikä myöskään valmiiden ratkaisujen tarjoamista valmennettavalle
  • Coach ei toimi konsultin roolissa
  • Coaching –prosessissa keskeisintä on luottamuksellinen, avoin vuorovaikutus coachin ja valmennettavan välillä
  • Keskustelun avulla työhön liittyvät erilaiset asiat ja tapahtumat tehdään näkyviksi ja ne käsitteellistetään, puretaan ja analysoidaan
  • Etsitään yhdessä uusia toimintatapoja; ’lamppu syttyy valmennettavan päässä’ – ja kun näin tapahtuu, on valmentaja onnistunut omassa roolissaan
pdfPajatso - Engineering Coach Lataa PDF

Coachin ydintaidot

  • Noudattaa ICF:n (International Coach Federation) sääntöjä
  • Tekee kirjallisen coaching-sopimuksen (kahdenkeskinen tai kolmikanta)
  • Luo luottamuksellisen ja läheisen yhteyden coachattavansa kanssa
  • Kykenee valmentavaan läsnäoloon tapaamisissa
  • Kuuntelee syvällisellä tasolla, mitä valmennettava sanoo tai jättää sanomatta
  • Osaa esittää hyviä, eteenpäin vieviä kysymyksiä
  • Osaa olla suorassa vuorovaikutuksessa valmennettavaansa
  • Kyky auttaa coachattavaa luomaan uutta tietoisuutta tulosten aikaansaamiseksi
  • Kyky auttaa coachattavaa suunnittelemaan, mitä hän tulee tekemään
  • Kehittää yhdessä coachattavan kanssa tavoitteet ja toimintasuunnitelman
  • Pitää coachattavan vastuussa toimintojen toteuttamisesta

Business Coaching

Business Coaching — johdon yksilöllinen kehittämisemenetelmä

  • Strategiaa ja visiota tukien työkaluja businesstavoitteiden saavuttamiselle ja menestykselliseen johtamiseen
  • Toimintatapojen kehittämistä, henkistä ja ammatillista kasvua
  • Tukea organisaation muutos- ja ongelmatilanteissa
  • Persoonallisen, valmentavan johtamistavan kirkastamista
Coaching

Hyötyjä Business Coachingista

Business Coaching käytännössä

  • Yksilö-, johtoryhmä-, työyhteisö- tai projektiryhmäcoaching
  • Kirkastetaan yhteinen käsitys perustehtävästä (toiminta-ajatus, tehtävät, vastuualueet, valtuudet ja roolit)
  • Löydetään työyhteisön luovuus ja voimavarat tehokkaampaan käyttöön
  • Ammatillisen ja henkisen kasvun tukeminen, arvomaailman selkiinnyttäminen
  • Tarjotaan tilaisuus tutustua omaan persoonaan, toimintatapoihin, syy- ja seuraussuhteisiin turvallisessa ja luottamuksellisessa keskustelussa ja samalla mahdollisuus kehittyä ihmisenä ja esimiehenä
  • Käytetään tavoitteellisia ja ratkaisukeskeisiä menetelmiä, joissa hyödynnetään kokemuksellista oppimista ja uuden oivaltamista
  • Saadaan valmennettava pohtimaan omaa toiminta-tapaansa, ajattelumaailmaansa uudessa valossa sekä viemään oivallukset ja sitoumukset uudenlaisiin työkäytäntöihin
  • Edistetään valmentavan johtamistavan juurtumista koko organisaatioon

Kansainvälisissä tutkimuksissa (Manchester Inc. 2001) on todettu mm. seuraavat hyödyt:

  • Liiketoiminnan tuottavuus lisääntyy
  • Tuotettujen palveluiden laatu paranee
  • Asiakastyytyväisyys lisääntyy
  • Projektijohtaminen tehostuu
  • Luottamuksen rakentaminen asiakassuhteissa vahvistuu
  • Tiimiytyminen helpottuu
  • Motivaatio ja sitoutuminen kasvavat
  • Työtyytyväisyys ja hyvinvointi lisääntyvät